Vilka elbilar, biogasbilar och elcyklar går att provköra via Hela gröna vägen?

Företag som ansluter till Hela gröna vägen får provköra el- och biogasbil och elcykel under några dagar. Det är möjligt tack vare våra samarbetspartner Toveks Bil, Brandt Bil, Hedin Bil, Roy Andersson Bilbolaget, JP Cykel och många andra företag. Några av de vanligaste bilmodellerna som går att provköra är Nissan Leaf (el), e-Golf (el), Renault Zoe (el), Hyundai Ioniq (el), Golf sportcombi (gas), Suzuki (gas), Ford Mondeo (gas). Det finns även transportbilar med el- eller gasmotor.

Vill du veta mer, kontakta Boel Carlsson, boel.carlsson@fyrbodal.se, +46 702 39 01 01

Spana också in Gröna Bilisters lista med 40 miljöbästa bilarna

På Gröna Bilisters lista Miljöbästa Bilar 2018 finns 40 fossil-oberoende, snåla och säkra bilar.

Varför ska jag välja en gasbil?

Dagens gasbilar fungerar i praktiken precis som bensinbilar, med skillnaden att de utöver bensintanken även har en tank för fordonsgas. Med bensintanken utökas bilarnas räckvidd, men de minskade utsläppen får du bara så länge som bilen drivs av gas. Idag finns ca 150 tankställen med gas i Sverige.
Fordonsgas är ett samlingsnamn för drivmedel som kan bestå av både biogas och naturgas. I Sverige innehåller fordonsgasen i genomsnitt idag ca 70 % biogas. Till skillnad från biogas är naturgas inte ett förnybart drivmedel, men det ger ändå mindre utsläpp av växthusgaser i jämförelse med bensin och diesel.
Biogas produceras genom rötning av till exempel livsmedelsavfall, gödsel eller avloppsslam och är därför ett koldioxidneutralt bränsle. Kör du med ren biogas i tanken kan din klimatpåverkan med bränslet till och med bli positiv eftersom gasen inte bara ersätter fossila bränslen utan också tar hand om avfall.
Läs mer på gasbilen.se eller hos Fordonsgas

För vem passar en elbil?

I och med batteriernas ökade räckvidd lämpar sig dagens elbilar faktiskt för nästan vem som helst. Enligt en studie från amerikanska MIT skulle 87 procent av alla dagens fossilbilar kunna ersättas av elbilar. Särskilt tacksam är elbilen i stadstrafik då den har en väldigt låg energiförbrukning i lägre hastigheter.

På riktiga långresor kan elbilen trots allt ha sina begränsningar. Då kan det vara en smart idé att tillfälligt hyra en fossilbil.

Läs mer på mestmotor.se

Är inte elbilar väldigt dyra?

Om du jämför inköpspris är elbilen i regel dyrare än motsvarande fossildrivna bil. Om du istället tittar på de totala ägandekostnaderna över tid blir det betydligt jämnare – och faktiskt kan elbilen till och med bli billigare. Statliga miljöincitament, lägre skatt och lägre kostnader för drivmedel och servicekostnader kompenserar för elbilens högre inköpspris.
Många blir ändå avskräckta av bilarnas höga prislappar och då kan leasing, via företag eller som privatperson, vara ett bra alternativ. Privatleasing av fossilbilar står redan idag för en betydande del av nybilsförsäljningen och kommer förmodligen bli ännu vanligare för bilar med hållbara drivmedel.
Läs mer på mestmotor.se

Hur är det med räckvidden?

Om vi ser på de elbilar som finns på marknaden idag varierar räckvidden mellan olika modeller från 15 till över 60 mil. Räckvidden (alltså hur långt man kan köra på ett fulladdat batteri) förbättras hela tiden i takt med att tillverkarna utvecklar bilarnas batterier.
Den maximala räckvidden får ofta lite för stor uppmärksamhet när man pratar om elbilar. För den enskilde bilisten är det i praktiken mer intressant att laddningsmöjligheterna täcker behovet för hur man kör. Antalet laddplatser ökar hela tiden och om du laddar bilen hemma kommer du varje morgon ut till en fulladdad bil.
Läs mer på Alltomelbil.se och uppladdning.nu

Interreg Sverige-Norge
Västra Götalandsregionen
Fyrbodals kommunalförbund
Akershus fylkeskommune
Östfold fylkeskommune
Norsk elbilforening
Gröna bilister
Rakkestad Näringsråd
Den här webbplatsen använder kakor (cookies) för att förbättra ditt besök.