Att försöka rädda världen, en bra affär

Att ställa om till fossilfrihet är inte bara bra för miljön, det är bra för affärerna också. Det menar ICA-handlarna i Färgelanda, vars miljöengagemang sprider ringar på vattnet långt utanför butikens väggar.

Vi träffar Daniel Larsson som tillsam­mans med sin bror Magnus Larsson driver ICA Supermarket i den lilla dalsländska orten Färgelanda.
– Som ICA-handlare får man ju bestämma mycket själv, och vi har ju gjort det vi tycker är bäst här i Färgelanda.

Båda bröderna har ett stort natur- och miljöintresse och när de tog över butiken från föräldrarna för några år sedan insåg de att det fanns möjligheter att minska både klimatavtryck och onödiga utgifter.
– Vi började för fem – sex år se­dan att titta på hur vi påverkade klimatet. Vi kollade på elbilar, nu har brorsan redan kört två, och jag är inne på min första. Sedan, när man pratar om en butiks största miljöpåverkan, så är det vår elförbrukning, så det var naturligt att börja där.

Sprider ringar på vattnet

I dag har hela butiken ledbelysning och smarta styrsystem för värme, kyla och ventilation. Förra sommaren installerade de också 160 solcellspaneler på butikens tak som producerar motsvarande 15 procent av årsförbrukningen. De samlade åtgärderna minskar elkostnaderna med upp mot ett par hundratusen per år. Men miljöengagemanget i butiken skapar inte minst nöjda kunder och gör att ICA-butiken i Färgelanda låter höra om sig långt utanför lokalsamhället.
– De flesta kunder tycker att det är väldigt roligt med vårt engagemang och andra företag runt omkring frågar oss om råd och tips om olika miljöinvesteringar. Sedan har vi även börjat sprida ringar på vattnet inom ICA, där vi be­rättar att det finns mycket varje butik kan göra.

 

Lottar ut elbil till kunderna

Nu tar bröderna ytterliga­re ett steg för att marknadsföra sitt miljötänk och få fler att använda laddstolparna vid butiken – de leasar en elbil och låter kunderna tävla om att få provköra bilen ett par dagar var under hela sommaren.

– Vi har märkt det inte är så många bilhand­lare som har elbilar hemma, så det kan vara svårt att få provköra. Vår bil kommer att vara fullsmockad med reklam och röra sig bland våra kunder, så det är ett kul reklamjippo med en fin miljöanknytning, där man får se att en elbil funkar redan i dag.

Daniel Larsson är övertygad om att han och brodern har slagit in på rätt väg. Nu hoppas de att många fler företagare följer med i om­ställningen och skriver under budkaveln om fossilfri fordonsflotta 2030.
– Vi ska rädda världen, då måste alla vara med.

 

Klicka här om du också vill delta i Fossilfri 2030 med ditt företag

Den här artikeln publiceras också i Gröna Bilisters tidning Trafik & Miljö där du kan läsa mer om Fossilfri 2030, projektet Hela gröna vägen och en mängd andra spännande nyheter från snabbt föränderliga mobiltetsfronten.

Relaterat innehåll